01 Ιουλίου, 2016

"Αγάπη μου συρρίκνωσα το synth"//Περί μίνι πλήκτρων πόνημα


Για όλα φταίει η KORG.


Ξαφνικά το 2002 αποφασίζει πως ένα synth μπορεί να είναι μικρό. Πολύ μικρό. Τόσο ώστε να χωράει στο γραφείο σου ή στο κομοδίνο σου. Τόσο ώστε να μπορείς να το βάλεις σε ένα μικρό DJ booth και να κάνεις κάνα live παιξιματάκι. Τόσο ώστε να το ρίξεις στην τσάντα σου και να το έχεις μαζί σου στις διακοπές. Αλλά ο ήχος του να μην μοιάζει με εκείνο το Casio που βρήκες στο πατάρι. Nα είναι ένα αξιοπρεπές synthesizer. Με πολλά preset! Όμορφο! Έυκολο στον προγραμματισμό.  Και να μην κοστίζει μια περιουσία...



Βέβαια micro synths για να είμαστε ιστορικά ακριβείς είχαμε ξαναδεί από την EDP το 1978 και το 1980 με το WASP και GNAT αντίστοιχα, αλλά η ιδέα τότε δεν περπάτησε.  Μάλλον ήταν πολύ πρωτοποριακή ή ακριβή.





       

Η τολμηρή αυτή ιδέα, σε συνδυασμό με το καλό προϊόν και το έξυπνο marketing άλλαξε το παιχνίδι! Ουσιαστικά συνέβαλε, μαζί με την εξέλιξη της virtual τεχνολογίας,  στο να συστήσει τα hardware συνθεσάιζερ σε μια γενιά μίνι και φορητών μουσικών που δεν έχουν τον χώρο αλλά και τους πόρους να συντηρήσουν μεγαλύτερου εύρους μηχανές. Επίσης συνέβαλε στο να δημιουργηθεί μια νέα κουλτούρα στα κλαβιέ των συνθεσάιζερ που μέχρι τότε ακολουθούσαν τα πρότυπα του πιάνου και του εκκλησιαστικού οργάνου σε μέγεθος. 
Τώρα όμως ακομπλεξάριστα και χωρίς τύψεις μια ολόκληρη γενιά από synth έχει μίνι πλήκτρα!!! 
Γιατί όμως μίνι πλήκτρα; Στην αρχή φαίνεται μια παράλογη επιλογή από μέρους των κατασκευαστών. Κανείς δεν μπορεί να παίξει καλά σε τόσο μικρό κλαβιέ παρά μόνο παιδάκια. Και οι 2 ή 3 οκτάβες είναι πολύ περιοριστικές ανάλογα και την κλίμακα που θες. Άσε δε που μοιάζουν και λίγο bebe... Ποιός επαγγελματίας θα ασχοληθεί μαζί τους; Δεν θα ήταν τελικά καλύτερο να είναι modules χωρίς πλήκτρα και να παίζονται μέσω MIDI ή από το DAW; Στο κάτω-κάτω τι performance μπορεί κάποιος να κάνει με αυτές τις μινιατούρες;
Ας το εξετάσουμε.

1. Αν ήταν modules-racks δεν θα είχαν αυτονομία. Για να παίξεις με το όργανο θα έπρεπε να ανοιξεις υπολογιστή, να είναι συνδεδεμένο, να τσεκάρεις τα καλώδια, να στείλεις το σωστό κανάλι, να ακούς το audio, να κάνεις με άλλα λόγια ένα πλήρες session.  Ενώ με ένα μικρό, αθώο, ενσωματομένο κλαβιέ γλυτώνεις όλον αυτό τον χαμό και σε 10 δευτερόλεπτα αρχίζεις να παίζεις... Απόκτας σχέση με το όργανο. Είναι άμεσο. Όποτε θες το πας οπουδήποτε αλλού, στο μπαλκόνι, στο σαλόνι, στο εξοχικό στην Λούτσα, στο χωριό και παραμένει πλήρες και αυτόνομο.  Και αν κάνεις έναstudio session έχεις τα πλήκτρα σου να δοκιμάσεις την ιδέα σου ή και να την καταγράψεις.

2. Η εμφάνιση που μπορεί να θεωρείται παιδική κρύβει κάτι που τα κάνει πολύ επιθυμητά από καταναλωτικής απόψεως: είναι μινιατούρες! Και όλοι ξέρουμε πόσο οι άνθρωποι αγαπούν τις μινιατούρες. Σκέφτείτε ένα μικρό γατάκι, ένα κουταβάκι, ένα αυτοκινητάκι, μια κουκλίτσα! Φέρτε στο μυαλό σας όλες αυτές τις παιδικές μνήμες που περιλαμβάνουν τον μικρόκοσμο των παιχνιδιών μας. Μόνο που τώρα το παιχνιδάκι μας βρυχάται...

3. Το μικρό μέγεθος συνεπάγεται, ειδικά σε τόσο μεγάλες γραμμές παραγωγής μικρότερο κόστος. Ο καλός ήχος είναι πλέον προσιτός σε περισσότερους.

4. Πιάνουν τόσο λίγο χώρο που μπορούμε να μην έχουμε μόνο ένα. Μπορούμε να έχουμε 2, 3 και παραπάνω και να είναι όλα ανεξάρτητα! Στο youtube υπάρχει μια ολόκληρη γενιά μουσικών που με πολλά τέτοια συνθάκια και άλλα mini μηχανηματάκια κάνει θαύματα.

5. Με τόσο μικρά πλήκτρα μπορούμε πλέον να δοκιμάζουμε πολύ πιο ανοιχτές συγχορδίες. Σε ένα συμβατικό κλαβιέ το άνοιγμα του χεριού πιάνει μια οκτάβα (ΝΤΟ-ΝΤΟ'). Εδώ μπορεί να πιάσει άνετα και μία δέκατη (ΝΤΟ-ΜΙ')

6.  Τα μίνι πλήκτρα βοηθάνε πολύ το μάτι του αρχάριου. Έχει περισσότερη πληροφορία μέσα στο οπτικό του πεδίο οπότε και καλύτερο έλεγχο.

7. Αν έχεις παιδί και θες να το εισάγεις στον κόσμο του συνθετικού ήχου, χωρίς να ρισκάρεις το πανάκριβο Minimoog σου ή να αδειάσες τον τραπεζικό σου λογαριασμό (αν έχεις...) τότε ένα τέτοιο συνθάκι είναι το ιδανικό δώρο!

   Τα μίνι πλήκτρα ήρθαν για να μείνουν. Και μικραίνουν και άλλο (βλ. Volca family...)
 
Από την στιγμή που ένας πιτσιρικάς μπορεί να κολλήσει το μικρόβιο της μουσικής, των ήχων, των συνθεσάιζερ εύκολα από μια τέτοια μίνι μηχανή, από την στιγμή που τα μίνι πλήκτρα και το μικρό μέγεθος θα τον κάνουν να νοιώσει πιο άνετα με το τέρας που λέγεται προγραμματισμός ήχου, από την στιγμή που μπορεί οικονονικά να τα πλησιάσει κάποιος με χαμηλό budget τα αγαπώ και θέλω να συνεχίσουν να βγαίνουν αυτά τα μικρά κτηνάκια!
Μα είναι και τόσο γλυκούλια...

Βιβ λα μινιατουριζασιόν!

2 σχόλια:

  1. Ολα καλα, αλλα ενας δυνατος και γρηγορος πληκτρας μπορει και να χτυπαει στα "τερματα" δεξια/αριστερα του κλαβιε. Καπου το ειδαμε προσφατα ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή